Selvbetjeningskasser – da mister jo de ansatte jobben!!

04/05/2022
  • Ja, det var slik sønnen min, 11 år den gang, reagerte da jeg sa at det kom til å bli selvbetjeningskasser på matbutikken vår. Han ble faktisk både rasende og veldig lei seg – på de ansattes vegne. Han kjente jo flere som jobbet i butikken.
  • De komme til å miste jobben, pappa. Og da får de jo ikke lønn. Og hva med barna deres da. Hvem er det som har funnet på noe så dumt.
  • Det er bare digitaliseringen som går sin gang, prøvde jeg å si.
  • Den digitaliseringen tenker ikke veldig langt og i hvert fall ikke på menneskene. De gamle kundene kommer ikke til å klare dette.

Tja, hva svarer man egentlig til slikt. At eldre reagerer og blir engstelige for digital utvikling er kjent. Bare tenk internett, banktjenester og digitale bussbilletter. At min digitale playstation-sønn skulle reagere så kraftig, var overraskende.

Det sier nok litt om at endring treffer alle og kanskje mest om at man må finne gode løsninger – spesielt i en overgangsfase. Gode løsninger handler ofte om trygghet, informasjon, motivasjon og opplæring. Min kjepphest er at alle kan lære – uansett alder.

Og selvbetjeningskassene er kommet. For å bli. Og hva gjør en butikk med sine utrygge kunder og ikke minst – hvordan skal de få kundene til å endre fra manuell til selvbetjeningskasser?

I vår nærbutikk observerer jeg dette med nysgjerrighet hver gang jeg handler, og det må jeg si. De ansatte gjør en kjempejobb med å lære opp kundene sine. Til å begynne med er det fortsatt mange som handler i den manuelle kassa, for den er selvsagt ikke lagt ned.
Men før de kommer helt fram til kassa, står det en hyggelig ansatt og spør om de ikke vil teste ut de nye kassene.

  • Du skal få all den hjelp du trenger, smiler den ansatte.

Etter hvert som tiden går, takker flere og flere ja til tilbudet om opplæring, for det er jo egentlig det det er. Og i forrige uke hørte jeg to pensjonister prate utenfor butikken. Den ene på vei hjem, den andre på vei inn for å handle.

  • I dag prøvde jeg selvbetjeningskassa.
  • Å herregud, var ikke det skummelt?
  • Nei, det gikk så fint. Jeg har fått så god opplæring av de ansatte. Og står jeg fast, hjelper de meg med en gang.
  • Jeg har aldri prøvd.
  • Det burde du, og så er det ganske gøy å lære seg noe nytt.

Hva som skjedde videre, vet jeg ikke – men ikke se bort i fra at hun som skulle handle ble motivert av denne samtalen.

Uansett – hvor vil jeg? Jo, er ikke dette overførbart når vi endrer ting i arbeidslivet. Bytter fagsystem, innfører apper eller skal begynne å ta i bruk Teams.

Informasjon, opplæring og støtte når du trenger det må alltid være tilstede. Og så må troen på at alle kan lære ligge i bunn. Litt sånn som de gjør det i min nærbutikk.

Og de ansatte mistet ikke jobben sin, til glede for min sønn – og de ansatte.
#hverdagsdigitalisering #allekanlære